Q. Dlaczego ważne jest rozważenie wpływu emocji w miejscu pracy?
Emocje
w życiu codziennym odgrywają wielką rolę dla nas wszystkich. Możemy
wyrazić nasze emocje słowami, a także poprzez język ciała. Czasami nie
muszę używać żadnych słów, aby kogoś zasmucić. Więc emocje wpływają na nas
wszędzie. Większość dnia spędzamy w naszym środowisku pracy, dlatego
ważne jest, aby zwracać uwagę na to, w jaki sposób współpracujemy z
naszymi kolegami i klientami. Emocje w pracy zależą od czynników
wewnętrznych, takich jak leadership, członków zespołu, płatności i
nagród, ale równie ważne są czynniki zewnętrzne. Mogą one obejmować
nasze życie osobiste, w tym relacje z przyjaciółmi i rodziną. Osobowość
każdego jest inna, więc reagujemy i wyrażamy się na inne sposoby,
poprzez pozytywne lub negatywne emocje.
Q. Jaki efekt mają pozytywne i negatywne emocje w miejscu pracy?
Pozytywne emocje to te, które zwiększają wydajność pracy. Jeśli
pracownicy są zadowoleni ze swojej pracy lub życia osobistego, skutkuje
to efektywnością, kreatywnością i gotowością do wykonywania pracy
najlepiej jak się da. Każda osoba dąży do bycia docenianą i chce czuć
się dobrze w pracy, którą wykonuje oraz posiadać świetne środowisko
pracy. Tak więc menedżerowie odgrywają naprawdę ważną rolę w motywowaniu
swoich pracowników, uznawaniu ich osiągnięć i nagradzaniu ich. Wszystko
to tworzy pozytywność. Negatywne emocje mają odwrotny efekt. Problemy
mogą zaczynać się od nadmiaru pracy lub gdy pracownik zaczyna odczuwać
brak wsparcia, lub brak jasnej wizji tego, co ma robić, co powoduje stres i demotywację.
Może to powodować konflikty w zespole i szkodzić relacjom pomiędzy
kolegami. Zmniejsza to również kreatywność i zdolność do wnoszenia
wkładu.
Q. Jak możemy stworzyć pozytywne środowisko w pracy i w trakcie eventów?
Musimy pamiętać o zapewnieniu wsparcia socjalnego każdemu pracownikowi.
Na przykład, jeśli ktoś przychodzi do ciebie z pytaniem, które może
wydawać się głupim lub oczywistym, nie sprawiaj, że czują się źle.
Skorzystaj z okazji i odpowiednio odpowiedz, aby zbudować zaufanie
między wami. Twój kolega będzie szczęśliwy, że nie jest sam w swojej
pracy i że ma wokół siebie pomocnych kolegów. Stworzyłeś pozytywne
środowisko pracy. Zapewnij jasno określone cele i plany pracy. Jeśli
mamy jasną wizję tego, co jest od nas wymagane i naszych celów, możemy
lepiej zaplanować nasz czas pracy i znaleźć najlepsze rozwiązania. Jeśli
to możliwe, poproś każdego pracownika o wykonywanie jakichś ćwiczeń
fizycznych. Ćwiczenia takie są doskonałym lekiem na stres i mogą pomóc
zamienić złe emocje w te pozytywne. Nawet lepiej, jeśli możecie
wykonywać te czynności razem. Może to być małe ćwiczenie team buildingowe.
Pamiętaj, aby zawsze mówić do siebie „dziękuję”. Spowoduje to uśmiech
na czyjejś twarzy i pozwala myśleć, że praca została doceniona. Jak
bardzo to możliwe, spraw, by humor był ważną częścią dnia pracy.
Q. Czy firmy są bardziej świadome znaczenia dbania o dobre samopoczucie pracowników i delegatów?
Współpracując z międzynarodową firmą zajmującą się team building, mogę
powiedzieć, że obecnie większość firm myśli o tym, jak zbudować milsze, lepsze i bardziej pozytywne środowisko pracy. Menedżerowie
firmy i kadra zarządzająca zasobami ludzkimi poszukują najlepszych
sposobów motywowania i zwiększania wydajności, kreatywności i
efektywności pracy. Oznacza to, że zawsze szukają oni różnych opcji i
różnych podejść w celu zwiększenia dobrego samopoczucia swoich pracowników.