Od czasu industrializacji firmy zostały podzielone na jednostki
organizacyjne. Ma to sens, ponieważ dzięki temu możliwe jest łączenie
powiązanych zadań i zajęć oraz zbieranie razem zasobów.
Przynosi to jednak wyzwania. Aby usprawnić wydajność, firmy muszą zapewnić,
aby departamenty działały i funkcjonowały razem. Związane z tym trudności
strukturalne muszą być wielokrotnie opracowywane i rozwiązywane przez
organizacje. Oczywiście jest to powszechna wiedza. Większość firm używa
schematów organizacyjnych do zilustrowania, jak w ich organizacji
pracownicy jednej jednostki współpracują z innymi
jednostkami.
Jednak samo stworzenie warunków strukturalnych nie wystarczy, aby działy i
ich pracownicy mogli ze sobą płynnie współpracować. Okoliczności muszą zostać
stworzone, aby pracownicy CHCIELI to zrobić.
Departmenty - Grupy społeczne?
Z socjologii i psychologii społecznej znamy różne zjawiska, które utrudniają współpracę grupową. Przykłady obejmują zjawiska: Grupa wewnętrzna vs. Grupa zewnętrzna i tworzenie Stereoptypów. Chociaż zjawiska te nie opisują wyraźnie współpracy jednostek organizacyjnych, ujawniają, że osoby w grupach często mają zastrzeżenia do osób z innych grup.
Różne badania i eksperymenty pokazują, że poczucie przynależności do grupy jest szczególnie wyraźne, gdy poszczególne elementy są bardzo podobne do siebie pod względem społecznym. Społeczne podobieństwa nie ograniczają się tylko do takich elementów, jak poziom wykształcenia i poziom dochodów, ale obejmują również płeć i kolor skóry oraz hobby. Wydaje się prawdopodobne, że wydziały o wyspecjalizowanych funkcjach miałyby zazwyczaj podobne wykształcenie i poziom dochodów. Zakładając tak, może to spowodować, że taki departament utworzy własną grupę społeczną w firmie.
Grupa wewnętrzna, tworzenie stereotypów i formowanie się grupy zewnętrznej
Stworzenie grupy, w której osoba psychologicznie identyfikuje się
jako jej członek, powoduje faworyzowanie grupy wewnętrznej i brak podobnego
faworyzowania grupy zewnętrznej. Ta preferencja i powiązanie z
własną grupą, ponad grupą zewnętrzną lub każda osoba postrzegana jako spoza grupy wewnętrznej, może
być wyrażona w miejscu pracy na różne sposoby.
Jak często słyszałeś nieco zabawne, choć ukrycie obraźliwe opinie o zespołach w twojej organizacji? „Kujony z EDP”. „Ci Stamtąd”.
„Ślimaki z produkcji”. Ponadto niektóre grupy są często określane jako
wymówka nieosiągniętych zamierzeń i celów. „MY moglibyśmy pracować lepiej,
ale dział księgowości nas spowalnia”, „Mogliśmy sprzedać nową linię
produktów dawno temu, gdyby dział marketingu był lepszy”). Takie
myślenie o „grupie zewnętrznej” może prowadzić do tego, że pracownicy różnych
działów nie chcą współpracować.
Zastrzeżenia te są głównie uprzedzeniami, które nasilają się, gdy grupy izolują się od innych. Cykl ten może sprawić, że współpraca pomiędzy departamentami w firmach przestanie być skuteczna, pomimo odpowiednich, istniejących warunków strukturalnych.
Aby przeciwdziałać temu zjawisku, firmy powinny regularnie przeprowadzać wspólne sesje team building, podczas których osoby z różnych departamentów powinny być łączone w zespoły, aby wspólnie pracować nad team building. I aby można było także omówić współpracę pomiędzy departamentami.
Beat the Box łączy Departmenty Razem
W eksperymentalnym ćwiczeniu team buildingowym Beat the Box cała grupa zostaje podzielona na małe zespoły, wszystkie z własnym, zamkniętym pudełkiem na stole. Krótki i ekscytujący film wprowadza uczestników w ćwiczenie: tajemniczy głos każe wszystkim zatrzymać odliczanie czasu po upływie 90 minut. Wszystkie potrzebne narzędzia znajdują się w zamkniętym pudełku i zamkniętych wewnątrz walizkach, więc wszystkie one muszą zostać otwarte przy użyciu puzzli. Na początku uczestnicy uważają, że jest to rywalizacja, ponieważ uczestnicy są podzieleni na zespoły, i rzekomo wszystkie grupy posiadają te same materiały oraz brak instrukcji do współpracy.
Na początku każda drużyna próbuje jak najszybciej otworzyć własne pudełko lub walizki. Jednak w miarę postępu gry zespoły zdają sobie sprawę, że będą potrzebować rezultatów innych grup, aby móc zatrzymać odliczanie czasu. Grupy (analogiczne do departamentów) muszą zatem dzielić się wynikami (analogicznie do wyników pracy), aby móc zatrzymać odliczanie czasu (analogicznie do celu firmy).
Team building usprawnia pracę pomiędzy departamentami
To ćwiczenie z zakresu team building koncentruje się zatem na dwóch różnych aspektach w
celu poprawy współpracy pomiędzy departamentami: z jednej strony cała grupa
jest podzielona na małe zespoły, dzięki czemu pracownicy z różnych
działów muszą ze sobą współpracować. Ta aktywna współpraca i związany z
nią wspólny cel mogą prowadzić do pozbycia się uprzedzeń, a tym samym do
złagodzenia myślenia i działania w grupie. Z drugiej strony uczestnikom
przypomni się w zabawny sposób, że konieczne jest, aby poszczególne departamenty firm
nie traciły z zasięgu wzroku wspólnego celu korporacji.